Armbågen

Usch, nyss när jag tog av mig morgonrocken så råkade jag stöta till dörrkanten med armbågen och ni vet hur det känns när man får nåt rakt på nerven där, det känns väääldigt obehagligt. Så fick jag nyss, fast hundra gånger värre än "vanligt"! Det blev jättevarmt i hela underarmen, det var som om det var kokande vatten i armen. Nu gör det ont och jag kan inte röra fingrarna ordentligt. Läskigt!

Hittade en text om det här

Ulnartunnel syndrom

Uppkommer att en nerv (nervus ulnaris) hamnar i kläm, vanligen i nervkanalen vid armbågsnivå. Ibland kläms nervus ulnaris åt i nervkanalen i handleden (Guyons kanal). Det vanligaste symtomet är domningar i lillfingret och ringfingret, men inte domningar i hela handen. Ibland kan handen kännas svagare och en viss fumlighet i fingrarna utvecklas. Smärtor kan förekomma på insidan av underarmen från armbågen ned till lillfingret och långfingret.

Utredning; Vid diffusa symtom kan det vara bra att utföra en sk. neurofysiologisk undersökning. Då placerar man elektroder på olika delar av armen-handen och mäter hur nervimpulserna i armen. Vid klara och tydliga symtom är denna undersökning inte nödvändig.

Behandling; Vid uttalade problem med domningar och fumlighet i handen rekomenderas operation. Operationen kan göras i lokalbedövning eller narkos och går ut på att lätta på trycket på nerven genom att öppna upp nervkanalen och flytta nerven till ett ställe där den ligger mer skyddad.



Det lät ju trevligt.


Kommentarer

Kommentera här ♥

Ditt namn:
VIP?

E-post (om du inte har blogg):

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0